News:

Nystartat, moderatorer och aktiva medlemmar eftersöks.

Main Menu

Original receptet på Ettan som cirkulerade på nätet förut

Started by Geronimo, June 07, 2019, 19:46:42

Previous topic - Next topic

Geronimo

På många andra forum så har folk länkat till vad som sägs vara ett originalrecept på Ettan från sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal.  Alla länkar till bilden på receptet är döda.

Är det någon som har kvar receptet och kan länka på nytt?
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Geronimo

När det svenska tobaksmonopolet tog över snusfabriken så gick nog många recept förlorade.
"Recepten, breven, affärshemligheterna lär snuskungen Knut själv satt eld på innan han dog, sjuk i lunginflammation och bitter över det sätt hans livsverk gått honom ur händerna" -Snuskungen Ljunglöfs Ettan och det svenska snuset s.90

Men ett finns med i boken på sida 25, tidigt i boken så det kanske också är ett tidigt recept. Receptet ska finnas bevarat i Tobaksmuseets receptsamling.

Jag har nedan skrivit av receptet på Ljunglöfs Ettan från boken.

"Tillverkning af Ljunglöfs välkända Snus

Till beredning av No.1 tages
5 1/4 Lpd             Virginia - bladmjöl
5 1/2 Do               Stjelk - do
6 1/4 Do               diverse bladmjöl
-----------
17 Lpd.
...
Till fuktning av N o.1 o. 2 tages 51 kannor källvatten hvaruti uplöses 3 kannor och 7 quarter salt
...
Svettningen
Sker i lådor, som rymma ungefär 3 Lpd. Värmen i svettrummet 45 á 50 grader.
Svettningen pågår till 5:e dygnet, då snuset arbetas och sållas, fyllas åter i lådorne som då insättas ånyo.
Sedan det nu åter stått ett dygn, utslås det på aftonen, för att följande dag undergå beredningen. Amen.
...
På morgonen i tid tages 25[skålpund] finmalen pottaska(och finsigta) blandas i en serskild låda med en del af snuset,
hvarefter detta småningom inarbetas med det hela och sållas."


1 skålpund = 425 gram
1 lispund = (20 skålpund) 8.5 Kilogram
1 kvarter =(1/4 stop) 0.327 liter
1 kanna = (2 stop) 2.617 liter


Det finns också recept på Ljunglöfs no.2 och no.3 men dom är inte så lätta att läsa då skrivstilen är svår och allt är på gammelsvenska. Det kan vara fel i receptet nedan pga detta.

"Till beredning av No.2[/u] tages
5 Lpd             Virginia bladmjöl
5 3/4 Do               Stjelkbladsmjöl
6 1/4 Do               [oläsbart]bladsmjöl 
-----------
17 Lpd."

Till beredning av No.3[/u] tages
2 Lpd             Virginia - bladmjöl
7 3/4 Do -           Stjelkmjöl
7 1/4                  [oläsbart]bladsmjöl 
-----------
17 Lpd."


Det ser ut som det kanske står Svenskbladsmjöl, men det mellan S och K kan vara helt andra bokstäver också.
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Granlund

Tackar, jag har sett det förr någonstans men inte tänkt på att faktiskt leta upp det och lägga till det här. Får se när någon ger sig på att baka det. :) (Aimo?)

Geronimo

Det vore intressant att se hur det blir om någon provar att göra exakt efter receptet!  :)

Ifs så är dom flesta recept jag läst fortfarande väldigt nära det gamla receptet när det gäller ration på tobak, salt, natrium eller kalciumkarbonat samt vatten. Men svettningen är mycket längre i det gamla receptet (5+1 dygn) och på lägre temperatur.

Det är en del saker som utelämnas eller inte är tydliga med det gamla receptet, efter svettningen så "arbetas och sållas" snuset.

Arbetas hur? Rörs om?
Och vad sållas bort?
Vad betyder "finsigta"?
"Diverse bladmjöl" Vilka sorters tobak kan det vara? Olika som fanns till hands just då?

Ord kan också ha haft en annan innebörd på den tiden då receptet skrevs.

För den som inte orkar sitta och räkna om måtten så ser det ungefär ut så här om jag räknat rätt.
No1.
44,625 kg Virginia bladmjöl
46,75 kg stjälk (mjöl?)
53,125 kg Diverse bladmjöl

(144,5 kg tobak allt som allt)

133 liter vatten
11 kg salt
11 kg potaska


En liten ankedot från boken som jag nu tar ur minnet var att Ljunglöf (den förste om jag minns korrekt) varje morgon begärde in ett par silverskålar med dagens batch av no1 och no2 till sitt skrivbord, som han alltid testade personligen och godkände.
Det stod att han drog in en rejäl omgång snus i näsan och nös belåtet i en näsduk!
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Granlund

"Arbetas" borde väl vara röra om och knåda gissar jag.
Sållas är väl att sålla / sila bort kvistar och liknande?

Finsigta är finsikta, alltså att sila bort större bitar.

Diverse bladmjöl är nog som du säger, bottenskrap från vad som nu råkade finnas på plats. :)