News:

Nystartat, moderatorer och aktiva medlemmar eftersöks.

Main Menu

Hydroponisk odling?

Started by Granlund, October 21, 2018, 16:12:12

Previous topic - Next topic

Granlund

Hej,

jag har sedan i somras försökt mig på att odla tobak hydroponiskt, men det har inte gått så bra.

Dels har jag varit iväg en hel del och därför har det kanske inte skötts så bra som det borde, och sen har jag haft huvudet fullt med andra dumheter så jag har inte orkat ta tag i det direkt heller, men är det någon av er som har några erfarenheter inom området?

Som det ser ut nu så har jag ett par pyttesmå plantor i en "IKEA Växer" och de verkar inte må jättebra.
Jag har en något lite större planta i en hembyggd låda som eventuellt börjar ta sig lite men vi får se hur det går för den.

Alla plantorna använder sig av IKEA's gödningsmedel och har ett PPM-värde på runt 120 samt pH på runt 6 vilket antagligen är lite för surt.

Granlund

Med tanke på att det inte händer så mycket här så uppdaterar jag på egen hand. :)

Jag kommer plantera några plantor i min Ikea inom kort, sen förhoppningsvis får de flytta till en större låda för att bo utomhus när det är frostfritt.

Jag ska försöka dokumentera lite vad jag gör och hur det går framöver, om inte annat för intressets skull.

Jangefelt

Spännande Granlund! Håll oss upplysta, för detta kan va intressant.

Sägs ju växa avsevärt mycket fortare när man odlar utan jord, är själv sugen på att testa!

Piraten

Hur har det gått Granlund?

Tobaks plantorna blir ju ganska hoga. har du tankt att det bara ska vara en plantskola for senare utplantering eller tankte du odla hela vagen hydroponiskt?

Piraten

En helt amatrmassig tanke fran nagon som inte vet ett skit. Tobaken i sig ar ju ganska sur sa kanske PH vardet inte ar lagt utan snarare hogt. Som jag sa egentligen vet jag ingenting om odling annat an jag kan ta livet av nastan vilken planta som hallst.

Hur har det gatt. Kunde inte hitta frage tacknet sa det vart punkt i stallet.

Granlund

Det har gått åt skogen, precis som alla mina andra odlingar i somras, men jag ligger i startgroparna för att sparka igång snart igen. Jag försöker bara komma fram till hur jag ska fördela resurserna. Jag har en stor balja och pump som jag kan avsätta till tobak. Den rymmer för stunden 5 plantor men jag kan lätt göra om den till fler / färre / annorlunda upplägg.

Jag återkommer när jag har startat upp igen.

P.S. Ph var en bra frågeställning, jag har ju medel för att styra ph-värdet i vattnet, så jag ska absolut försöka forska lite i det med, men jag har lite problem att få saker gjorda nuförtiden och därför går allt vansinnigt sakta.