News:

Missa inte att vi finns i Tapatalk om man söker på snusforum. (Mobilapp för forumläsning.)

Main Menu

Standard V.7 (Grovmald)

Started by Granlund, December 11, 2018, 08:30:51

Previous topic - Next topic

Granlund

Nu har jag äntligen fått tummen ur och testat baka en Standard V.7 som det diskuteras så mycket om på den andra sidan, och min spontana kommentar är att jag förstår vad som diskuteras. Jag upplever den som besk men inte osnusbar. Det är något med tobaken gissar jag.

Jag har kört den enligt recept, men 4h i tryck eftersom min jäkla platta automagiskt stänger av sig då. Jag funderar på att trycka den en gång till eller bara låta den ligga och dra i riskokaren några dagar för att se om det blir någon skillnad, men det är inget som jag bestämt mig för än.

Vad tror ni andra? Vet att @Jangefelt laborerat lite med den, och @Aimo har nog testat allt man kan göra med den. :) Har ni lyckats uppleva den som besk?

Jangefelt

Quote from: Granlund on December 11, 2018, 08:30:51
Nu har jag äntligen fått tummen ur och testat baka en Standard V.7 som det diskuteras så mycket om på den andra sidan, och min spontana kommentar är att jag förstår vad som diskuteras. Jag upplever den som besk men inte osnusbar. Det är något med tobaken gissar jag.

Jag har kört den enligt recept, men 4h i tryck eftersom min jäkla platta automagiskt stänger av sig då. Jag funderar på att trycka den en gång till eller bara låta den ligga och dra i riskokaren några dagar för att se om det blir någon skillnad, men det är inget som jag bestämt mig för än.

Vad tror ni andra? Vet att @Jangefelt laborerat lite med den, och @Aimo har nog testat allt man kan göra med den. :) Har ni lyckats uppleva den som besk?
Jag tycker du ska köra den en timme till faktiskt, då jag fått gott resultat efter 5h i kokaren.

Men jo, den har en aningen besk underton när den är färsk, vilket är för att tobaken behöver mogna lite efter koket. Idag smakar mitt V7 ljuvligt, skickar dig gärna en dosa för test om du önskar smaka hur det kan bli!

Beskheten är jag 100% övertygad om kommer från undermåttlig tillagning, dålig bearbetning, för torrt snus eller åt helsikes för mycket rök.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk


Granlund

Bearbetning eller rök är det iaf inte. :)

Jag har bara haft i KS Grova i den här för att testa och bearbetat den väl några gånger. (Brukar låta nya satser ligga kvar i assistenten och köra en stund varje gång jag är ute i garaget. Det är ändå kylskåpskallt där.)

Du får mer än gärna skicka en dosa. :) Vi får fixa till rörpost mellan oss så vi kan byta dosor billigare och effektivare. :P

Jangefelt

Quote from: Granlund on December 11, 2018, 17:39:41
Bearbetning eller rök är det iaf inte. :)

Jag har bara haft i KS Grova i den här för att testa och bearbetat den väl några gånger. (Brukar låta nya satser ligga kvar i assistenten och köra en stund varje gång jag är ute i garaget. Det är ändå kylskåpskallt där.)

Du får mer än gärna skicka en dosa. :) Vi får fixa till rörpost mellan oss så vi kan byta dosor billigare och effektivare.
Det var mer rent generellt, men det är vad vi kommit fram till. :) Men jag själv upplevde att det var de första dagarna när snuset var väldigt färskt, nu smakar det dock grymt. :)

Men jag ska röra ihop en dosa av andra snuset till dig också, sen skickar jag iväg ett helt naturellt prov (förutom en grundarom). :)

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk


Granlund

Perfekt, det tackar jag för!

Jag vet att jag skulle skicka något till dig med, men nu är hjärnspöket hyperaktivt. :P

Jangefelt

Quote from: Granlund on December 12, 2018, 20:07:21
Perfekt, det tackar jag för!

Jag vet att jag skulle skicka något till dig med, men nu är hjärnspöket hyperaktivt.
Haha, inte lätt! Imorgon ska jag vispa ihop min egen specialare, så skickar jag på fredag. ;)

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk


Aimo

Uppdatering angående beskt snus som endast gäller Kungssnus Standard V7.

Har för någon dag sedan uppdaterat tryckkokarguiden som man hittar här: https://snusfabriken.com/tillverka-snus-i-tryckkokare/
Även manualen för ugnsbakningen av Kungssnus Standard V7 är uppdaterad och aktuell version finns att ladda ner vid produktsidan inne på Kungssnus.

Det som är gemensamt i ändringar är att det är mer vatten i tobaksblandningen under värmebehandlingen. Likaså har det gjorts tydligare att tobaken inte får värmebehandlas för kort tid, därmed har bland annat snabbkylningen tagits bort helt och ersatts att snuset får självkallna.

Mer vatten för att undvika torrkörning och tydligare att man bör vara noggrann med att inte värmebehandla för kort tid.


I Kungssnus Standard V7 är en tobakssort ersatt med en likadan fast med lite andra fysiska egenskaper som gör att det är oerhört lättare att sätta konsistensen på snuset. Standard V7 innehåller även mer tobak vilket gör den känsligare för torrkokning och för kort värmebehandling.

Snus ska givetvis vara enkelt att baka med minimal risk att man gör fel. Så redan i Januari kommer en uppdaterad version av Kungssnus Standard.


Tack till alla som klagat, vart allmänt skitjobbiga och gett mig huvudvärk!! Precis så ska det vara så att vi kan förbättra produkterna ännu mer.


Hälsningar

Aimo Pekkala
Ägare av varumärket Kungssnus

Granlund

Tack för att du lyssnar på oss, svarar på våra jobbiga frågor och är en del av oss och inte bara något företagsnamn utan ansikte på.

Du och de dina gör vårt community till vad vi är och vi är oerhört tacksamma för det!