News:

Missa inte att vi finns i Tapatalk om man söker på snusforum. (Mobilapp för forumläsning.)

Main Menu

Tips till er som använder elvisp

Started by Geronimo, June 05, 2019, 02:40:25

Previous topic - Next topic

Geronimo

Jag har bearbetat min första batch med elvisp och redan lärt mig en sak som gjorde det mycket bättre.

Jag vispade först i en bunke och det flög snus överallt och det tog lång tid utan att det blev bättre konsistens.
Jag kör helt utan gummi arabicum.

Då tömde jag ner snus i en tillbringare istället som är så smal att elvispen precis går ner.
Min är en gammal från GB-glass sent 90-tal och den är lite smalare än vanliga tillbringare.

När snuset är i den så kör jag ner vispen på lägsta fart och då packas snuset ordentligt samtidigt som det rörs om, så det blir mer som att det knådas samtidigt som det vispas.
Det gjorde att det gick mycket snabbare än att vispa i bunke.

Kapa tillbringaren så att vispen når hela vägen ner eller nära på så att inte snus ligger packad och orörd i botten.
Ta ut allt snus ner i bunken och knåda lite för hand och blanda runt emellanåt.
Billiga elvispar överhettar fort så låt den kylas av lite medans du knådar för hand.

Har du ingen tillbringare så kanske det går med en petflaska som passar din elvisp, var kreativ!
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Jangefelt

Det där var ett väldigt bra tips, för dom som inte kan/vill köpa assistent!

Geronimo

Här kommer ett nytt tips!
Vispa snuset med elvisp för att lufta upp tobaken och få ur stinkande ammoniak.

När du ska fixa konsistens, ställ då vispen åt sidan.
Det finns nämligen ett bättre sätt!
Ta en fryspåse, fyll i snus i den och knåda snusen med händerna.  Banka den i bordet lagom hårt så påsen inte brister och knåda ännu mera.
Efter 10-20 minuter så har du konsistens likt köpesnus på snuset!
Det går mycket snabbare än med elvisp och det blir inget söl så länge påsen håller. :)
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Piraten

Det där stämmer säkert. Jag använder en gammal assistent och har kommit på att om jag fäller över kniven åt fel håll och pressar in snuset mot bunkens vägg så går det på nolltid. Det verkar som det är mer som att vätskan ska pressas in i tobaken än att det ska vara en mekanisk nötning som någon talat om tidigare. Eller möjligen en blandning av de två.

Jag ska skriva det igen som ett tipps för assistenter.