News:

Nystartat, moderatorer och aktiva medlemmar eftersöks.

Main Menu

Varför och hur man startar en snusfabrik i Thailand.

Started by Piraten, October 06, 2019, 12:57:49

Previous topic - Next topic

Piraten

Jag var utan internet i helgen så det vart inget nytt inlägg. Jag postar ett idag istället.

Del 8

I går beställde och dosor från Indien. Det kommer med flyg frakt, så jag borde ha dem här inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag får åka ner till Bangkok och och försöka få dom genom tullen. Kan bli problematiskt och kommer nästan garanterat ta hela dan plus en dag för resorna.

Jag har också mixtrat lite mer med pås maskinen. Två gånger har jag bett Kina att skicka en manual på data biten samt en ritning på elen. Två gånger har jag fått beskrivning på hur man startar maskinen. Men nu har jag i alla fall kommit underfund med hur man minskar längden på påsarna. Jag har kortat av dom med 4 mm. Jag har som mål att påsarna ska väga 1g styck. Vikten har jag haft rätt men påsarna har sätt platta och sladdriga ut. Nu ser det bättre ut. Första försöket hade jag ca: 60 % kass. Nu provade jag alldeles nyss och är nere på mindre än 25 % så det går åt rätt håll.

Igår provade jag att göra portion white. Stoppade en i munnen alldeles nyss. Det känns och smakar torrt. bara att kasta. Ska prova igen så småningom då utan glycerin, jag misstänker att snuset blir klibbigt av även en så liten mängd glycerin. Så om jag skippar den så borde jag kunna ha en högre fuktighets grad på snuset när jag kör det genom maskinen. Kompressorn skar när jag höll på så jag vart tvungen att köpa en ny. När jag ändå var i Khon kaen så passade jag på att prata med representanten för plast firman igen, jag visade dom en faktura från en indisk firma som jag beställt 10.000 dosor från, nu börjar det låta mer positivt.

I eftermiddag ska jag på grill fest hos en skotte, det blir massa folk och dricka så i morgon lär det inte hända nånting.

Uppdate på försöket med white. När jag skrev senast hade jag just lagt in en prilla. Den tog sig med tiden, för lång tid tycker jag men försöket var inte så misslyckat som jag först tyckte. Tyvärr så han jag med att slänga resten, annars hade jag nog kunnat snusa slut på dom själv.

Piraten

Del 9.

Ok. Så nu har skatteverket varit här, Dom hade lite synpunkter på saker. Bland annat måste jag sätta upp skyltar på dörrarna inne i lokalerna där jag ska tillverka snuset. Det vill säga kontoret ska vara märkt kontor kvarn rum med kvarn rum också vidare. Vad dom har med det att göra begriper jag inte men eftersom jag behöver deras tillstånd så får dom naturligtvis som dom vill utan argumentering. Annars bara några små förändringar på etiketterna. Så förhoppningsvis har jag mitt tillstånd någon gång nästa vecka. Allt verkar positivt.

Ändringar på etiketterna är klara. Väntar på skyltar till dörrarna. Kommer kanske på fredag. (2 dagar.) Har problem med pås maskinen, har jobbat lite med den i dag. Jag behöver shims, Provat att klippa sönder en öl burk, funkar så där. Plåten är i tunnaste laget så jag måste lägga in för många remsor.

Provkört igen. Suck. Nu verkar allt fungera utom knivarna lyckas jag få dom att skära av påsarna så lyfter dom isär värme elementen. 40% kass. Ska prova att ta bort dom. Arbetskraft är billigt här i Thailand så jag ska prova att låta någon klippa påsarna manuellt tills vidare.

Mera SUCK. Maskinen som gör skyltar gick sönder. Första budet, kommer på onsdag, idag onsdag, kanske på fredag. Får jag dom inte på fredag går jag till någon annan. Pratade just med plast firman i Bangkok, 300.000 för press verktygen, 7 bath per dosa. Jag har visat dom fakturan från Indien så dom vet vad jag betalar för dosorna nu. Ändå tror dom att jag ska betala för verktygen och därefter betala mer för dosorna än om jag importerar dom.

Piraten

Del 10

Jag har börjat fila på en webb butik. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet. Grund designen på sidan är inte som jag vill ha den och det verkar som om det inte går att ändra den till vad jag vill ha. Eventuellt får jag börja söka efter en annan plattform för butiken.

Nu har jag fått och monterat skyltarna så på måndag åker jag till skattemyndigheten och visar upp foton på vad jag gjort. Förhoppningsvis är dom nöjda med det. Jag ska också registrera min logo tänkte jag. Dags för visitkort. Är precis färdig med en design som jag är nöjd med, nu gills det bara att hitta ett tryckeri som kan göra dom åt mig. Det börjar dra i hop sig. :D

Ok Tisdag idag. Skattemyndigheten igår. Nu kom dom på att jag behöver inte ha någon hiskelig bild och varningstext. Så bort med dom, sen försökte dom gå in på www.isaansnus.com tills jag talade om för dom att ingen ägde den siten just nu. Då kan jag ju inte ha den på dosan. Naturligtvis inte men så snart jag vet att allting är ok så köper jag den. Jag har två dagar på mig att få ändringarna klara sen ska jag komma tillbaka och visa upp en färdig produkt, och jag får inte sälja via internet. Då visade jag sidorna som de andra två aktörerna här nere har, så nu får jag sälja via internet. Få se vad dom säger när jag är tillbaka. Försökte köpa siten igår kväll men det vart något strul med betalningen så jag måste ringa dom idag. Visitkorten är i alla fall fixade, Ny design av etiketter är klart. Det vart en lång dag igår.

Allt klart (Tror jag) Nya etiketter klara visitkort klara hemsida klar. En tillfällig en så det finns något att visa upp. Det är inte jag som gjort den. Dom har kopierat och klistrat från en annan tillverkare. Hoppas dom inte uppmärksammar det innan vi hunnit göra en med egna texter. SÅ IMORGON GÄLLER DET.

Piraten

Del. 11

YES YES YES. Klart. Lång tid mycket papper men nu är det klart. Får dock inte börja jobba förens den 2 januari. MEN jag måste deklarera varje månad vad jag tillverkat, köpt in och sålt. 27 28 29 30 denna månade samt nästa månad, fast jag inte får jobba förens i januari??? Ok, dom bestämmer. Prislappen för skattekvittot åkte också upp lite grand. Första siffran jag fick var den statliga skatten men tydligen måste jag även betala en kommunal skatt på varje dosa. Så enkelt som att köpa 10000 skattekvitton var det inte. först ville dom sälja vartefter jag deklarerar?? Min fråga vart naturligtvis, hur ska jag kunna sälja om jag inte har skattekvittot. Så nu kom dom på att jag kan hämta ut 300 kvitton i januari. Blir det lite fart på försäljningen så kan nog det här ställa till problem. Jag ska hämta kvittona på lokala skattemyndigheten och dom beställer från den statliga skattemyndigheten som i sin tur beställer från nån tryckare någonstans. Troligtvis Bangkok. Men men, nu är det i alla fall klart. Fick ett sms igår kväll, dosorna skeppas från Indien den 29 så på måndag ska jag försöka vara i Bangkok och se om jag kan få dom genom tullen.

Piraten

Del 12

Söndag natt for jag till Bangkok. Allt gick smidigt, Han inte mer än uppför trappan till tull huset förens det dök upp en kille som undrade vad vi skulle göra, sen fixade han alla papper och hjälpte till att hämta ut varorna. Det tog ungefär fyra timmar allt som allt. Med Thai mått mätt är det blixt fart. Sådana killar som han kan man hitta nästan över allt där folk behöver hjälp, Vet man vad som ska göras klarar man det själv men det tar alltid längre tid. Vet man inte hur procedurerna fungerar så är deras hjälp ovärderlig. Kostade mig 500 bath. Han ville ha tre hundra men jag gav honom extra. Nu har jag hans namn och telefon numer till nästa gång.

MEN, jag trodde att Indien som varorna kom från tillhörde ASEAN, en handels överenskommelse mellan ett antal länder här i Asien. Inte gjorde dom det inte så tullen var på 20% uppe på alla andra kostnader. Slut summan för att hämta varorna hamnade på 33000 bath. Betyder att varje dosa har kostat mig lite över 9 bath. Det är 3 bath mer än jag räknat med. Ungefär en krona, låter inte så mycket men på 10000 dosor är det samma summa i kronor vilket är lika med två bra månadslöner här i norra Thailand. Så jag måste fortsätta att försöka hitta en lokal leverantör.

I dag ska jag till Khon kaen och titta på etiketterings maskiner plus ska jag designa det sista på etiketterna och hitta på nya till andra sorter. Jag har bara etiketter klara till baksidan och till en sort. Men grunden är klar så det ska kunna gå rätt fort hoppas jag. Nästa steg är att försöka öka tobaks mängden i påsarna, jag tycker att dom är lite för små.

Geronimo

Kul med alla uppdateringar och att det rullar på!
Tittade på hemsidan, snygga dosor! :)
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Piraten

Tack Geronimo. Jag är själv nöjd med etiketterna. Det är också kul att få kommentarer. Men förhoppnings vis så blir det inte så många fler uppdateringar det mesta verkar vara OK så när det börjar rulla på så blir det väldigt sporadiskt med nyheter från mig. Men om någon här reser till Thailand är ni hjärtligt välkomna att hälsa på och se fabriken. Kontakt kan tas via snus@sprang.nu Jag är lite osäker på om det finns en kommentars länk färdig på hemsidan ännu, det kommer att komma en i alla fall så kolla gärna på www.isaansnus.com Ha ett gott nytt år alle samman.

Piraten

Del 13

90% skit från påsmaskinen igår. Plockade ner halva maskinen justerade kugghjuls positioner, plockade bort knivarna, dom skär ändå inte av påsarna som dom ska. Provkörde maskinen igen idag, fungerade 100% inte en enda påse fel. Men jag måste klippa påsarna manuellt. 100 påsar 8,5 minuter. Skit tråkigt jobb. Tur det finns billig arbetskraft här.

Etiketter är klara och levererade. Jag hittade ingen etiketteringsmaskin som passade till mig, och etiketterna är på ark, jag behöver dom på rulle men jag köpte dom i alla fall så jag har något att börja med. I maj är det en mässa i Khon kaen med bland annat etiketterings maskiner, där borde jag hitta både en maskin som passar och en leverantör av etiketter som passar i maskinen.

Imorgon ska jag besöka en tork anläggning för tobak. troligtvis så kommer jag samtidigt att lägga en order. Tyvärr så har dom endast en sort tobak, så jag måste kontakta ytterligare en tobaks leverantör, men det var ingen överraskning jag visste det redan innan. Det är klart med leveranser av soda, kommer i 25 kilos säckar, glycerin kan jag få från samma leverantör.

Piraten

Del 14

Ett längre hopp i skrivandet, har tappat inspirationen lite grann, så jag kommer inte ihåg alla problem jag haft men här kommer i alla fall några.

Har besökt tobaksleverantörer. Allt är klart den första sorten är betald och levereras den 25 december, sodan är beställd och betald.

Problem med etiketterna, dom tenderar att släppa från dosorna. Suck.
Skulle öppna ett bank konto i firmans namn, banken säger nej, pappren från skattemyndigheten är inte tillräckligt. I väg till kommunen för att registrera en enskild firma, går inte måste åka till Khon kaen. Åker till Khon kaen. Mycket parlaver ingen registrering endast Ltd. Tillbaka till kommunen, nu gick det att registrera en firma, tillbaka till banken. Ok bankkontot är klart står i min frus namn, Jag förklarar att jag måste ha tillgång till kontot det är jag som driver företaget, går inte. Jag ska ta tag i det igen om ett par dagar, självklart måste det gå att lösa. Hustrun funderar på att åka till Sverige i början av året så om dom inte kan eller vill lösa det så avslutar jag kontot igen. Dessutom kan inte småföretags konton kopplas till internet????? Inte heller kopplar dom ett kort till ett sådant konto??? Rena snurren. Men jag kommer ihåg att det var problem med internet koppling i början med mitt personliga konto. Det verkar som om den lokala banken här inte har full koll på vad som gäller.

Men men, jag är på det hela taget nöjd med utvecklingen. Jag har bara tappat sugen tillfälligt.

Nyårsafton. Bekanta från Sverige är här så det är mer dricka en jobba. Lika bra det jag har haft ont i ryggen i två veckor nu, det får mig att tappa lusten för det mesta så det har inte hänt så värst mycket på snus fronten. Maskinen spökar för mig igen så jag måste lägga lite tid på den. Igen! I alla fall så är allt klart, jag får starta produktionen den 2 januari, jag har fått hem den ena tobakssorten 140 kg det dröjer nog fjorton dagar innan jag får hem de andra sorterna. Men jag har några kilo sen gammalt så det räcker för att komma igång. HA ETT GOTT NYTT ÅR!

Granlund

Underbar läsning, jag följer dina strapatser med spänning! :)

Piraten

Del 15

Hämtade resterande tobak igår. Har också hämtat 300 skattekvitton. Så nu har jag 540 kilo tobak och en pås maskin som inte vill fungera som den ska. Fortfarande ingen inspiration, fortfarande ont i ryggen. Men måste ta mig själv i kragen och få fart på maskinen samt börja producera. Jag har redan några kunder men lagret är snart slut.
Hemsidan ser fortfarande inte ut som jag vill ha den. Jag måste också registrera varje ny etikett. Så i februari någon gång kommer jag antagligen att registrera nya, jag hade tänkt mig no:1 i lös, påse och white. Navajo samma tre sorter. Limited edition endast som påse och lös. Samt en gör det själv satts i påse.

Navajo är döpt efter Mike, en kompis från Kanada som är en åttondel Navajo indian. Tobaks blandningen är hans favorit när vi satt och provade olika blandningar.

Piraten

Del 16

Fick fart på maskinen igen. Körde den tobak som jag hade färdig mald, det var inte så mycket men det blev i alla fall 7000 påsar. Nu har jag malt tobak en hel vecka, En dag till så är jag färdig för den här gången. Då har jag c:a: 60 kilo färdigmald tobak i olika grov lekar. Efter det är det till att ge sig på maskinen igen, SUCK. Producera så mycket jag kan i en vecka, sen börja marknadsföra mig. Jag är fortfarande inte nöjd med hemsidan det blir en del arbete på den också under veckan.

Piraten

Del 17


Problem med maskinen igen. Fick igång den men slarvade med att titta på den hela tiden. Naturligtvis gick det åt skogen. pån igen i morgon. Var i Khon kaen för ett par dagar sedan och gjorde upp med en barägare att hålla ett möte med skandinaver på fredag. Betyder att jag måste ha igång maskinen med det snaraste. Ska nog ordna sig. Fortfarande jobb kvar på hemsidan, men gå gärna in och kolla. Det blir lite förändringar plus att det ska komma lite fler produkter. www.isaansnus.com. Det blir nog inte så mycket mer skrivande om min snus fabrik efter som jag anser mig igång med den nu. Men ni får gärna komma med frågor och kommentarer. Ha det bra alla snusare och ni övriga också.

Dagen efter. Jobbat med maskinen hela dan plockat isär och riktat. Dom som byggt den har bara kopierat en annan maskin, uppenbarligen igen förståelse för hur och varför den funkar. Dom har slarvat med fel saker det är därför som jag riktat delar av maskinen jag måste också rikta tratten och pappersmataren det går inte att få den helt i lod. Betyder att jag måste ta isär pappersmataren och löda ihop den igen. Jag har inte grejer till det själv och nu är firman som kan göra det åt mig stängd. Så ytterligare en dag utan maskin. Måste få igång den imorgon om jag ska hinna få färdigt snus till fredag när jag ska introducera mig och mitt snus i Khon kaen.

Geronimo

Tråkigt med maskinhaveri, hoppas du får igång den igen och att lagningarna gör att den fungerar i fortsättningen!
Bra ide med barägaren att ordna träff med skandinavier. Du kommer säkert att träffa dina första blivande stammisar! :D
Jag tittade till hemsidan, den ser bra ut! Bra jobbat!
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Geronimo

#29
Sitter uppe här till sent på morgonen och funderar på lite allt möjligt.
Var in en sväng på www.filtsnuspaper.com och tobakskemi.se och tittade lite.
Tänkte då på din hemsida.

Det är ganska mycket blanka ytor, med bakgrunder och sidobilder skulle sidan skapa mer stämning för att locka dina kunder till din produkt.
Du kan fylla ut ytorna med lite bilder för att skapa en skön känsla när man går in.

Eftersom att du är i Thailand och dina kunder är där så kan lite thai bakgrunder vara fint. Natur, folk, stränder, vatten osv
Jag ser som exempel en hög med fint tillpuffade snusprillor i eller utanför en dosa på ett bord eller ett räcke av fint trä med något vackert som alla i Thailand känner igen sig i och mår gott av i bakgrunden.
Detta i något upplägg som liknar sidorna jag länkade ovan.

Så att dina kunder känner att det är just dom som tilltalas, dom är i paradiset på jorden och din sida levererar där den ädla svenska snustraditionen.  Det bästa av två världar! Kan du fånga något sånt i bild så tror jag att sidan skulle bli riktigt läcker och tilltalande.
Kultur till produkter är viktigt! :)

Jag hoppas att mina tankar ger lite inspiration!

Många använder mobil för internet så det är viktigt att sidan funkar bra i mobil med.
Jag har själv bara testat din sida på dator, ser ut att fungera precis som den ska för mig på dator i Firefox webbläsare! :)
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän