News:

Missa inte att vi finns i Tapatalk om man söker på snusforum. (Mobilapp för forumläsning.)

Main Menu

Hur lagrar ni ert snus?

Started by Geronimo, September 30, 2019, 20:24:16

Previous topic - Next topic

Geronimo

Hur lagrar ni ert snus?

Jag brukar ha problem med ammoniak direkt efter tillverkningen, lukten av snuset är starkt och stickande fränt och jag burkar må lite illa om jag snusar för mycket av det.
Men ammoniaken försvinner sakta efter lite lagring och omrörning emellanåt.

1 månad brukar bli bra tycker jag men jag tjuvar så klart av snuset långt innan det.  :D
Jag tycker snuset stiger ordentligt i kvalitet efter lagring och liknar mer köpesnuset.

Min erfarenhet hittills är att vissa smaker som tex Bergamotte, citron mfl vinner på eller tom kräver lagring.
Direkt efter att man har tillsatt smaken i snuset så smakar det väldigt mycket citrus så att man tror att man tagit 5x för mycket och efter några dager eller en vecka övergår smaken till en riktig skitsmak som inte är god alls.
Oron att hela batchen blivit dålig finns där.
Men efter en eller två månaders tålmodig lagring i kylen blir återigen smaken god när den fått mogna i snuset.
Allting jämnar ut sig och man kan känna både sältan, tobaken och tillsatta smakerna tillsammans på ett balanserat sätt, till skillnad från innan då en (omogen)smak tog över väldigt mycket.

Har läst att lägre temperatur gör att snuset måste lagras mycket längre än i rumstemp.

Dela med er av era erfarenheter av hur snuset förändras av lagring och berätta hur ni brukar lagra ert snus!

Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän