News:

Nystartat, moderatorer och aktiva medlemmar eftersöks.

Main Menu

Granlunds grova v.2

Started by Granlund, September 06, 2019, 09:39:34

Previous topic - Next topic

Granlund

Granlunds Grova v,2

Tobak:
300g Handkrossad Burley
300g Grovmald Virginia (För att jag har det i grovmald kvalitet.)
150g Handkrossad Eldtorkad Kentucky.

Övrigt:
110g Salt utan Jod (Jag använder grovt havssalt)
60g Kaliumkarbonat eller 50g Natriumkarbonat.
400 + 400 + (ev.)200ml Vatten
50g Propylenglykol
50g Glycerol
25g Whiskyessens
15g Rökarom (TryMe Liquid smoke)

Tillvägagångssätt:
Börja med att mäta upp de tobakssorter som ska handkrossas och lägg de i en större bunke. Krossa för hand till lagom grovlek och blanda sen i Virginian.
Blanda 400ml vatten och 110g salt, försök lösa upp saltet och blanda sen ner det i tobaken. Krama, rör och blanda ordentligt. Värmebehandla som du brukar jag, jag personligen kör med Ikeas tryckkokare i 5 timmar. Låt tobaken svalna.
Blanda Glycerol, Glykol, rök och whisky. Tillsätt vatten till 5dl totalt. Pudra på karbonatet under omrörning och tillsätt sen vätskan.


I det här stadiet är det nästan omöjligt att köra tobaken i assistent, även om det går att vända runt den med assistenten om man kör korta omgångar medan vätskan tillsätts. Blanda så ordentligt du kan. Smaka av och njut.
När du kommer ut till boden imorgon så kommer snuset vara alldeles för torrt så blanda vidare och tillsätt mer vatten. Två deciliter räckte för mig vid senaste försöket men det kan hända att det behövs mer framöver.
Jag har inte lagrat det här snuset utan sitter och suttar på en prilla i skrivande stund. Vet faktiskt inte alls om det skulle tjäna något på att lagras, men jag lyckas inte hålla mig borta från det tillräckligt länge.

Lycka till!

Geronimo

Receptet ser riktigt grovt och whiskeyrökigt ut!
Ska definitivt prova göra något liknande själv, med några riktigt grova bitar i som man kan tugga lite mellan tänderna när dom trillar ner. :D

Har snuset blivit ännu bättre efter dessa veckor som gått?
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Granlund

Ja kanske något. :) Jag brukar inte tycka det vinner så mycket på lagring, men i det här fallet så vart det alldeles för blött och har behövt torka upp lite. :)

Geronimo

Quote from: Granlund on October 02, 2019, 11:01:16
Ja kanske något. :) Jag brukar inte tycka det vinner så mycket på lagring, men i det här fallet så vart det alldeles för blött och har behövt torka upp lite. :)

Min senaste batch som jag gjorde blev lite för blöt eller ja ganska mycket faktiskt, eftersom att jag var på fyllan och höftade lite med vattnet osv.
Jag lade en liten en aschet eller vad det heter, en sån där man lägger en sockerbit på och dricker kaffet på på morgonen. Fat?!
En liten tallrik!'
Ni hajjar nog men säg ej till min fru att jag varit inne i köket och hållit på!

Med några meter hushållspapper på porslinet så det sög åt sig fukt.
Måste tillägga att allt detta hände i en 2.5 liters bytta med lock innehållandes ca 2kg snus.
Efter en eller ett par dagar eller kanske tre så hade det sugit åt sig ordentligt med fukt och snuset blev mycket bättre än innan.

Jag har ofta låtit enskilda dosor står utan lock över natten men detta funkade bättre eftersom att hela batchen blev lite torrare.

Rörde om med sked och så var det bra snus av allt, innan så rasade den och rann lite väl mycket.
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Granlund

Tackar, det funkar nog bättre än min gamla vanliga metod med att låta satsen stå utan lock bara. Det tar för lång tid och har för dålig effekt för att löna sig. :)

Granlund

Så, nu var det ett tag sen jag skrev här och det har gått framåt med receptet.
Jag kommer fortsättningsvis köra med 150g Virginia och 150g Oriental, men i övrigt samma recept. :)