News:

Nystartat, moderatorer och aktiva medlemmar eftersöks.

Main Menu

Granlunds Grova

Started by Granlund, October 21, 2018, 00:34:51

Previous topic - Next topic

Granlund

Försöker skriva ihop receptet för mitt grova snus som var med på träffen i Åfors i April 2018. Det är fritt fram att kopiera, justera och ändra som man vill, det jag skriver är hur jag gjort och det finns alltid möjlighet att andra har mer kunskap och bättre idéer än vad jag har.

Tobak:
300g Handkrossad Burley
300g Grovmald Virginia (För att jag har det i grovmald kvalitet.)
150g Handkrossad Eldtorkad Kentucky.

Övrigt:
350 + 350ml Jack Daniels
110g Salt utan Jod (Jag använder grovt havssalt)
60g Kaliumkarbonat eller 50g Natriumkarbonat.
50 + 150 + 200ml Vatten

Tillvägagångssätt:
Börja med att mäta upp de tobakssorter som ska handkrossas och lägg de i en större bunke. Krossa för hand till lagom grovlek och blanda sen i Virginian.
Blanda 350ml Jack Daniels, 50ml vatten och 110g salt, försök lösa upp saltet och blanda sen ner det i tobaken. Krama, rör och blanda ordentligt. Värmebehandla som du brukar jag, jag personligen kör med Ikeas tryckkokare i 4 timmar. Låt tobaken svalna.
Blanda 350ml Jack Daniels, 150ml vatten och karbonatet. Ev. kan vätskan värmas till 40-45 grader för att lättare lösa karbonatet.
I det här stadiet är det nästan omöjligt att köra tobaken i assistent, även om det går att vända runt den med assistenten om man kör korta omgångar medan vätskan tillsätts. Blanda så ordentligt du kan. Smaka av och njut.
När du kommer ut till boden imorgon så kommer snuset vara alldeles för torrt så blanda vidare och tillsätt mer vatten. Två deciliter räckte för mig vid senaste försöket men det kan hända att det behövs mer framöver.
Jag har inte lagrat det här snuset utan sitter och suttar på en prilla i skrivande stund. Vet faktiskt inte alls om det skulle tjäna något på att lagras, men jag lyckas inte hålla mig borta från det tillräckligt länge.

Lycka till!