News:

Nystartat, moderatorer och aktiva medlemmar eftersöks.

Main Menu

Allt om att svetta tobaken propert

Started by Geronimo, August 14, 2019, 07:12:28

Previous topic - Next topic

Geronimo

Att sveta snuset är ett måste och det finns flera sätt att göra det på.

Dela med er av allt ni kan om svettning av snuset i den här tråden!
Kanske kan vi hitta nya saker som kan göra snuset ännu bättre.


Några frågor som jag gärna vill ha mer information om:
Vilka metoder för att svetta snus har ni provat och vilka fungerar bäst enligt er?
Varför svettar man egentligen snuset och vad händer med snuset i processen?
Spelar mängden vatten roll? 0.7 liter eller 1.5 liter per kg torr tobak?
Ska natrium eller kalciaumkarbonat tillsättas före, efter eller under svettningen?



Så vitt jag vet så är svettningen nödvändig för att mjuka upp tobaken och att döda bakterier.
Ett inte helt ovanligt missförstånd är det förekommer någon slags jäsning/fermentering, så är det inte!
Bakterierna dör fort men att mjuka upp tobaken ordentligt tar längre tid.

Blir det någon som helst märkbar skillnad att köra hög temp i tryckkokare några timmar motför att köra 3 dagar i en slowcooker på ca 70c?
Är en dag lika som 3 dagars svettning?

Hur gör ni med karbonaten? Jag tycker att det går mycket snabbare för den att verka om det är varmt så jag kör i den efter ca två dagars svettning i slowcooker och låter den verka i en dag eller två till under värme.

Jag håller just nu på med en ny batch och slog i extra mycket vatten, hela 1.5 liter i början och efter 1.5 dag 3dl till. (1kg torr tobak) Tänkte ta av locket ett tag om det blir för blött i slutet.

Tobaken torkar inte efter kanterna som den gjorde med mindre vatten i och det luktar inte alls lika mycket om tobaken under svettningen som det gjorde med mindre vatten i. Vet ej om det påverkar slutprodukten ännu.
Jag undrar om extra vatten kanske kan göra processen med kalciumkarbonaten effektivare så därför jag testar det redan från början av svettningen.


Ska smakaromer tillsättas direkt efter svettningen eller ska tobaken mogna på sig i några veckor och stabilisera sitt PH innan?
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Granlund

Jag funderar på att testa göra en hybrid-svettning. ~30 minuter i tryckkokare (efter att den fått upp värmen) sen kallsvetta det i någon vecka. Detta med enbart salt och vatten. Vet inte om det blir något av det, men alltid kul att testa. :)

Geronimo

#2
Jag testade att svetta en omgång tobak i tre veckor á 60 grader.

När jag skulle konsistensvispa snuset så blev det väldigt snabbt röda lacket av alltihopa, som playdo-deg.
Tobaken var förvånande torr, för torr för att snusas och jag fick blöta upp den och då blev det ännu värre.

Jag tror att den långa svettningen gör tobaken så mjuk och lös att även dom grova bitarna smetar isär och blir som lera när man kör våldsvispning i maskinen!
Jag kunde utan problem göra en liten dalahäst av snuset som höll ihop.

Så blev det inte tidigare med samma tobak och recept fast kortare svettning och då vispade jag minst 2-3 gånger så länge med samma effekt på maskinen! Helt annan konsistens vid kortare svettning.

Planen var verkligen inte att göra röda lacket av allt snus men men.. lärde sig något nytt om svettningens verkan på snuset i alla fall!

TLDR; Lång svettning kan göra tobaken väldigt mjuk och lös, stor risk för smet vid vispning.
Jag sov och jag drömde om tobakens land,      Där vart, i en rökig ängd,
där en gudom planterat med givmild hand         monopoltobaksdjävulen hängd och sprängd,   
cigarillos som växte som morötters like         där under jättetobaksträn
i matjord av snus i ett pipoljerike.         vi andades luft som var söt stark o frän

Piraten

Eftersom jag i huvudsak gör portion snus så förpackar jag tobaken först sen kör jag påse och snus i tryckkokaren 1 timme efter att det börjat koka. Därefter löser jag de övriga ingredienserna i lika mycket vatten som tobak (Vikt) ner med alltsammans i en påse och in i kylen snurra påsen ungefär var 12 timme så blandas vätskan med all tobak.

Gör jag lössnus kör jag tobaken lika dant i tryckkokare 1 timme efter att det börjat koka. Sen får den stå kvar i kokaren över natten för att svalna långsamt. När jag öppnar kokaren har tobaken tagit åt sig en del fukt från kokaren. I botten och kanterna längst ner är den nästan blöt och klibbar mot kanterna. Men det blir ingen smak skillnad typ bränd eller något sådant.  Därefter ner i assistenten när den går där i så tillsätter jag samma mängd vatten som när jag gör portion. Jag väger alltså tobaken efter kokningen. Efter som snuset tagit åt sig lite fukt från kokningen så fungerar det med den mängden. Övriga ingredienser samt om jag vill smaksätta löser jag i vattnet innan jag häller i det i assistenten. Bearbetningen fungerar bättre med tryck än med bara visp och nötning. Jag har en gammal Elektolux assistent. Om jag drar kniven som rensar kanten åt fel håll så pressas tobaken mot kanten och jag har en bra konsistens på mindre än 5 minuter.

Jag tror att det inte är så bra att svetta länge på låg värme. Vissa bakterier överlever ganska höga temperaturer Ex. listeria. tryckkokaren ger över hundra grader.

Piraten

Jag kollade just temperaturer och tid som krävs för ett antal olika bakterier. Jag skulle nog inte rekommendera lägre temperatur än 70 grader vid svettning. Det fungerar troligtvis med 60 också med tanke på att svettningen sker över så lång tid. Personligen så skulle jag dock inte gå under 70 grader